Hart voor de zaak

 03/11/2019

De ondernemer zelf is van enorme invloed op de waarde propositie van het bedrijf. Dit werkt voor maar kan bij een waardebepaling ook tegen gaan werken. Eén ding staat als een paal boven water, een ondernemer met “hart voor de zaak” zal dit inzien en zorgen dat de onderneming niet 100% afhankelijk si en blijft van hem of haar maar dat het zo is ingericht dat het team de waarde creëert en dat de ondernemer hierin stuurt, begeleid en inspireert.

Hart voor de zaak

Inspiratie vanuit het MKB ondernemers congres 31 oktober 2019

Visie van Ben Tiggelaar; Wat absoluut niet doen?

Wat maakt het ondernemershart kleiner? Tiggelaar zet drie don’ts op een rij. Absoluut te vermijden zijn:

Zelfgenoegzaamheid: niets is zo ondermijnend als zelfgenoegzaamheid na de eerste ondernemerssuccessen. Blijf scherp. Zoek daarom naar iets dat goed gaat binnen je bedrijf, maar dat je geen energie meer geeft. Ga niet voor goed, maar beter dan goed. Of iets totaal anders. Dat geeft je energie en voorkomt die dodelijke zelfgenoegzaamheid.

Onwetendheid: realiseer je als ondernemer dat grenzen tussen je oren zitten. Ga voorbij die grenzen en kleur niet steeds weer binnen tussen de lijntjes. Toon durf. Je kunt zo veel meer dan dat je denkt, maar dan moet je niet steeds weer op safe blijven spelen.

Verliesangst: volgens Tiggelaar zijn wij allemaal banger dan goed voor ons is. Mensen overdrijven hun angst voor verlies. Angst belemmert je in het ondernemerschap. Zekerheid komt pas wanneer je iets hebt gedaan, door ervaring. Maar voor die ervaring moet je wel de stap zetten en je verliesangst opzij zetten.

''Mensen overdrijven hun angst voor het verlies. Angst belemmert je in het ondernemerschap'' Dit maakt je Hart voor de Zaak groter. Duidelijk. Maar wat moet je juist wel doen? Hoe reanimeer je het Hart voor de Zaak zodat je hart voor de zaak weer groter wordt? De drie belangrijkste energiebronnen zijn:

Focus op je sterke punten: doe alleen de dingen waar je echt goed in bent, zaken die je motiveren en energie geven. Is dat niet het geval? Stop er dan mee. Of delegeer. Er zijn vast andere mensen die je kunnen helpen.

Waardering: ontzettend belangrijk is de waardering van buitenaf. Die waardering noemt Tiggelaar brandstof. Als ondernemer heb je partners nodig die je geloven en altijd weer waarderen. Dat kan je man of vrouw zijn, een zakelijker partner of iemand anders. En o ja: je hebt echt niet van iedereen waardering nodig. Alleen van de mensen die het meest voor je betekenen. Maak een stop pleasing-lijstje: want als je het iedereen naar de zin probeert te maken, kun je geen scherpe keuzes meer maken. Er zijn genoeg mensen in je omgeving waarvan je weet dat je er eigenlijk nooit iets goed bij kunt doen. Stop geen energie meer in die personen.

A higher love: volgens Tiggelaar misschien wel de belangrijkste energiebron. Hij heeft het over een hoger doel dat je moet nastreven. Een doel dat je motiveert en inspireert. Dat doel mag gerust onmogelijk lijken, geen probleem. En resultaat ga je wellicht nooit zien gedurende je leven. Geeft niets. Het is sowieso altijd de moeite waard om voor je idealen te gaan.

Doe één keer in het jaar een eenvoudige check om te kijken waar je energie van krijgt. Haal je agenda er nog eens bij en zoek naar de afspraken waar je blij van werd. Meetings waar je direct weer van gaat glimlachen.

Bron: Deondernemer.nl

Gerelateerd nieuws

Ben jij bestand tegen een zware storm met je onderneming?

Lees dit bericht

Circulair ondernemen is één van de zaken welke binnen nu en 10 jaar de waarde van u bedrijf gaat bepalen

Lees dit bericht